SZLÁVICS
LÁSZLÓ, A MŰVÉSZ-MESTEREMBER
Alig
néhány évvel Szlávics László (1927-1991) halála után és egy
négy évtizedes politikai rendszer összeomlását követően, végigtekintve
a művész-mesterember hátrahagyott oeuvre-jén, nehéz szabadulni
attól a gondolattól, hogy e rendszer eszmevilága és ezen eszmék
megvalósulása között feszülő ellentmondást ennyire érzékletesen,
nyers erővel, barbár szókimondással és nagyon is ideillő eszközökkel
igen kevés művésznek sikerült kifejeznie. Azonfelül Szlávics
László tőrőlmetszett munkásember volt, eredeti szociáldemokrata
beállítottságú, régi vágású gyárimunkás család makacsul eszmehű
sarja, aki a kultúra bástyáit kiépítő új rendszer politikájának
s nem kis mértékben természetesen, tehetségének köszönhetően
kezdhette meg s végezhette el főiskolai tanulmányait.
A magyar
művészet történetében Kassák Lajos neve, származása, életútja,
sokak szemében mindmáig példamutató művészi tevékenysége fémjelzi
ezt a fajta művész-mesterember típust. Csak éppen az homályosult
el az ékes szavú méltatásokban, hatvanas évekbeli hivatkozásokban,
hogy ő egy más kor, más politikai rendszer gyermeke, neveltje
volt, eszmélése nem a negyvenes és ötvenes évekre esett, amikor
is - alaposan túl a hangos közéleti szereplésen - akár hallgatásra
kényszerült, akár ismét szóhoz jutó művészként |
|