visszafogottan,
választékosan úgy is mondhatjuk: nemes méltósággal s egyféle
naiv jóindulattal szemlélte a politikai élet körülötte folyó
eseményeit. Mint ahogyan az sem igen kapott kellő hangsúlyt,
hogy az általa preferált konstruktivizmust követően Nyugaton
tovább folyt a művészi energiák hosszú távú romboló-teremtő
felszabadítása, elsősorban a tőle emberileg, eszmeileg távol
álló szürrealista mozgalomnak köszönhetően, amelynek kezdeményező
ereje, a dadaizmuséval párhuzamosan, a hatvanas években újfent
felszínre tört.
Tudvalevő,
hogy a szürrealizmus akár burkoltan, akár nyíltan szókimondó,
eredeti ízű, a jelenségek álszent képét leleplező megnyilatkozása
a totalitárius politikai rendszerek szemében elfogadhatatlannak,
megtűrhetetlennek minősült. Az 1945 utáni években - mint köztudott
- történtek ugyan kezdeményezések a szürrealizmus hazai meggyökereztetésére
művészetelméletileg, illetve az Európai Iskola és a Galéria
a 4 világtájhoz csoportosulás keretében, de mindezeket a kezdeményezéseket
az ötvenes és hatvanas évek művészetpolitikája jó időre homályba
borította. Ehhez járult, hogy bármilyen ("művészi"
avagy "művészietlen") kísérlet, amely a hatvanas
években Nyugaton akár neodada, akár art brut, akár nouveau
réalisme néven a dadaizmus vagy a szürrealizmus szemléletét,
felszabadító erejét vallhatta - eleinte vagy átmenetileg |
|