kiindulópontjának,
idehaza hosszú időre a legmerevebb ellenállásba ütközött.
A kinti törekvésekről szóló, eleve torz hangvételű hazai beszámolók
lejáratásuk, megbélyegzésük jegyében íródtak. Az igazsághoz
hozzátartozik, hogy amint teltek-múltak az évek, a nyugati
művészet-történetírás is szkeptikusabb, tartózkodóbb álláspontra
helyezkedett a dadaizmusból/szürrealizmusból kiágazó törekvések
megítélésében; a 19-20. századi szobrászatot tárgyaló, francia
kiadású Skira-kötet A modern szobrászat kalandja alcímmel
jelent meg.
Mindenképpen
történelmietlen szemléletre vallana, ha akár utóbbi okból,
akár figyelemreméltó hagyományok híján az ilyesfajta törekvések
számbavételéről -amennyiben maradandó nyomot hagytak s nem
olcsó hatáskeltésként, mindössze közízlés elleni támadásként
értelmezhető tartós művelésük - meggondolás nélkül lemondanánk.
Rövid negyedszázaddal hazai megjelenésük után aligha elképzelhető
az a hivatalos ellenállás, amit akkor és még jó ideig, a plasztikai
közhelyek országos uralma idején Szlávics László szobrai,
használati tárgyakból, hulladék gépalkatrészekből konstruált
pszeudoszobrai rendre kiváltottak, - holott ezek a munkák,
egy képzett munkásszobrász, ötvösmester művei, nagyrészt a
hatalom által unos-untalan deklarált "szocialista eszmeiség"
jegyében születtek. Olyan mester keze alól kerültek ki, aki
ezt az eszmeiséget őszintén, |
|